fi Finnish sv Swedish

Skördeöversikt

Skördeåret 2018

2018 var ett hektiskt år för träindustrin. Det var god efterfrågan på virkesavverkningstjänster under hela året. Den goda efterfrågan på tjänster berodde på att det finns en verklig, marknadsdriven efterfrågan på träbaserade skogsindustriprodukter som produceras i Finland världen över.

Vädret gynnar också skörd under hela året. Vintern skördesäsongen fortsatte i södra Finland under en exceptionellt lång tid fram till mitten av april. 

Sommarskörningssäsongen var exceptionellt torr. Till och med så torr att risken för löpeld ibland var mycket hög och denna begränsade skörd på de mest robusta platserna av alla. Å andra sidan, tack vare den torra sommaren, kunde en hel del vinterskördeplatser skördas bort och fjärrtransporten av virke var framgångsrik under hela sommaren.

Även på hösten gynnades vädret av timmer och långa perioder med nederbörd undviks. I december snöade det redan. Även i södra Finland njöt vi av en vit jul och nådde vinterskördedestinationerna tidigare än vanligt.

År 2018 satte Metsäkonepalvelu Oy ett nytt produktionsrekord, mätt i solida kubikmeter.

Tidig skörd 2019

Samma, stadigt goda takt i timmerskörden har fortsatt sedan årsskiftet. Andningen drogs vid jul, men skörden fortsatte direkt efter jul.

För närvarande är vi helt fokuserade på att skörda vinterdestinationer. I början av vintern är målet att skörda skördeplatser som är svåra att nå vid upptining på grund av transportförhållandena. Det vill säga föremål som beror på dåliga vägförhållanden eller lagringsplatser kommer till fälten.

Mot slutet av vintern flyttar vi till destinationer som är lättare att nå när det gäller transport.

Det finns en exceptionell mängd snö i södra Finland jämfört med tiden. Det tjocka lagret av snö som har fallit på den smälta marken fungerar som isolering och undergrunden kan inte frysa ordentligt utan att "trampa" spåren i snön på gångarna. De plöjda vägbäddarna är väl frusna.

De svåraste torvupptagningsplatserna kan inte skördas utan separat trampning. På liknande sätt bör vändpunkter och gångar öppnas genom lagring eller centrifugering i god tid före avverkning för lagring av områden som går in i fälten så att botten fryser och tål träkombinationernas vikt.

Vinterskörd är målet att undvika skördeplatser där skörd också är framgångsrik under tiningen. I vilket fall som helst är vinterskörningssäsongen åter kort, uppskattad till tre månader, och det är önskvärt att använda den här tiden så effektivt som möjligt för att rensa vinterdimman. Även om situationen är klart bättre än tidigare år på grund av de goda förhållandena förra vintern. Förra vintern avvecklades en betydande mängd efterskott från tidigare, milda vintrar.

Stock

Metsäkonepalvelu Oy har investerat stort i skördeutrustning. Investeringarna under 2018 har varit ersättningsinvesteringar, dvs. skogsmaskiner har bytts ut. Vårt mål är att vår skördeutrustning är tillförlitlig och uppdaterad. Nyckelfaktorerna är produktivitet, tillförlitlighet, arbetskomfort, energieffektivitet och lämplighet för framtida användning.

År 2018 levererades maskinerna av John Deere Forestry, Ponsse, Logset, Komatsu Forest och Volvo CE Finland. Det totala värdet av maskininvesteringar 2018 var mer än 3 miljoner euro.

Investeringarna fortsätter under 2019 enligt samma principer. Målet är att utrustningens antal och lämplighet tillgodoser våra kunders behov.

Förutom maskiner har vi investerat mycket i utrustning för att möjliggöra effektiv skörd året runt på olika skördeplatser och i vår bransch. Bland utrustningen bör olika rull- och boggilösningar nämnas.

Hösten 2018 utrustade vi ytterligare en skördekedja med fokus på torvmark. De grundläggande maskinerna i kedjan är skördaren John Deere 1170E IT4 och skogsbrukstraktorn Logset 5F. Kedjan verkar i Kymenlaaksområdet. Användarupplevelserna är uppmuntrande.

Evolution

Metsäkonepalvelu Oy håller på att uppdatera sin strategi. Med den förnyade strategin kommer företagets verksamhet att styras ännu starkare av företagets värderingar; kundorientering, försörjningssäkerhet, konkurrenskraft, kunskap och människor.

Under hösten startade Metsäkonepalvelu-koncernen ett projekt som syftar till att förena verksamhetsmetoder i Finland och Sverige och därmed skapa operativ effektivitet och fördelar för företaget och kunderna.

Vi testar för närvarande en mängd olika digitala verktyg för att förbättra skörden. Testet har olika rumsliga datatillämpningar som t.ex. att bättre planera skörden vid rätt tidpunkt till rätt skördedestinationer och öka effektiviteten i lokal timmertransport.

Det skedde en stor förändring i ekonomistyrningen hösten 2018 när vi introducerade ett nytt informationssystem för ekonomistyrning. Systemleverantören är Visma.

Jordbearbetning och skogsbruk

Säsongen för Bräcke multifunktionsredaktör slutade i december när ytan först frös. Säsongen fortsätter på våren när länderna smälter. Det uppskattas att mellan slutet av april och maj. Bräckes redigeringar för vårsäsongen säljs nu och programmet fylls snabbt. Du kan kontakta Janne Taskinen, Operation Commander, om Bräckes arbetsprogram.

Vi gör modifieringar av grävmaskiner med två grävmaskiner, varav en fungerar i Kanta-Häme och den andra i mellersta Finland. Grävmaskinändringar görs i små satser även på vintern, främst på platser med låg belastning.

Inom skördenergiskörd har vi fokuserat på att skörda avverkningsrester. Körningen av avverkningsrester till skogsförrådet avslutades i slutet av september och körningen börjar igen efter vintern så länge avverkningsresterna har tid att torka efter att snön smälter. Vanligtvis har drivningen av avverkningsrester börjat mellan mitten av maj och början av juni.

turvallisuus

Sidovägarna är mycket hala på många ställen och smala på grund av tjocka snöväggar. Om du ser en varningsskylt för loggning, släpp hastigheten och var beredd att stoppa. När vägytan är isig är det möjligt att skogsbrukstraktorn lossar lasten från vägen.

Om du ser en varningstriangel på en sidoväg är det vanligtvis ett tecken på att det finns en timmerbil lastad på vägen. Förbered dig på att möta timmerbilen och undvik vägsidan. Med en kombination av timmerbilar är backning knepig. Varningstriangeln har vanligtvis också ett telefonnummer för bilen.

Om det finns en avverkningsplats på en väg utrustad med en bom, måste bommen hållas öppen medan arbetet pågår. Detta säkerställer att hjälp tas emot i en nödsituation och att skogsarbetare reser till och från platsen. Nyligen har det ofta varit fallet att en förare som arbetar på kvällsvakt sitter fast bakom en stängd bom. Speciellt på kvällen är det svårt att hitta en nyckelhållare för att öppna bommen.

Allmän

2018 blev Timo Tolpalla, VD och koncernchef för Metsäkonepalvelu Oy, 40 år i företagets tjänst. Timo tilldelades diamantkorset för finska entreprenörer för sin långa karriär som entreprenör. Korset överlämnades till företagets personal vid en liten julfest i november.

Federationsmötet för Finlands maskinföretagarförening valde driftsövervakaren Teemu Tolpa till förbundsstyrelsen och vice ordförande för skogsbrukskommittén. Styrelsens ansvar började i början av 2019. Teemu har tidigare varit medlem i Forestry Committee 2018.

Organisationen av PEFC-certifiering förändras. Majoriteten av de finska privata skogsägarna och virkesföretag har gått med i certifieringen som medlem i Sustainable Forestry Association. KMY ry har tidigare ansökt om certifiering för fem certifieringsområden. Under detta år kommer certifieringsområdena att konsolideras och i stället för fem områden kommer det att finnas tre certifieringsområden (östra, västra och norra).

God start på 2019 för alla! Njut av vintervädret inte bara på gummicyklar i granar utan även på skidor och skridskor.


© 2021 Metsäkonepalvelu Oy. Alla rättigheter förbehållna. Drivs av Procentsats